החלפת צמיגים – כללי בטיחות בדרכים

החלפת צמיג היא מיומנות שכל נהג צריך לדעת. תקרים קורים לנו בלי התראה מראש, וכדי שנוכל להמשיך בנסיעה בצורה נוחה עלינו לדעת אי לפעול במקרה של תקר. אם עוד לא יצא לכם להחליף צמיג, כדאי לדעת שהחלפה של צמיג יכולה לקחת מספר דקות אם רק יודעים איך לעשות את זה. אז במקרה שאתם לא יודעים, צמיגי טיפטופ כאן כדי להסביר לכם את זה.

 

חשיבות הצמיגים

עוד לפני שנדבר על מקרה של תקר, חשוב להבין בדיוק מה התפקיד של הצמיגים לרכב ומדוע מדובר על רכיב כל כך חשוב ברכב. הצמיג הוא למעשה החלק היחיד ברכב שבא במגע עם הכביש. כל שאר חלקי הרכב, ולא משנה חשיבותם נמצאים ברכב עצמו ולא נוגעים בכביש. היציבות, נוחות הנסיעה והבטיחות שלה הן נגזרות ישירות מהצמיגים שיש לכם ברכב, ועל כן חשיבותם הרבה.

צמיג תקני אמור להחזיק בין 3 ל5 שנים, הכל תלוי כמובן בסגנון הנסיעה שלכם ובתוואי השטח שבו אתם נוסעים. עם זאת, לא פעם יש תקלות שונות שמובילות אותנו להחלפה של צמיג. לעיתים, ניתן לתקן את הצמיג ולהמשיך לנסוע איתו עוד זמן רב, אולם ישנם מקרים שבהם אין מנוס אלא מלהחליף את הצמיג. אז קודם כל, כדאי שתכירו את אותם מקרים.

 

מתי נחליף צמיג

המקרה הראשון שבו נחליף צמיג הוא כאשר הצמיג פג תוקף. אם לא ידעתם את זה עד עכשיו, אז כדאי לדעת שעל כל צמיג מוטבע תאריך תפוגה, ולאחריו הצמיג צריך לצאת מכלל שימוש. לא משנה מה מצב הצמיג שלכם, אם תאריך התפוגה שלו הגיע, עליכם לגשת למכון החלפת צמיגים ולבקש צמיג חדש. בנוסף, ישנם תקרים שבם נגרם לצמיג נזק בלתי הפיך ואז לא ניתן לתקן אותו.

לא תמיד ניתן לראות במבט ראשון האם הצמיג ניתן לתיקון או לא, ורק אחרי שתפנו למכון יתנו לכם תשובה לשאלה הזו. זו הסיבה שעליכם לתקן את הצמיגים שלכם רק במקום שמציע לכם שירות אמין, כדי שלא יעשו סיבוב על חשבון הצמיג שלכם. סיטואציה נוספת שבה צריך להחליף צמיג היא כאשר החריצים של הצמיג כבר לא מספיק עמוקים.

 

שחיקת החריצים

אם תשימו לב בהתבוננות מקרוב, הצמיג אינו חלק ולכל צמיג יש חריצים ששומרים על היציבות של הרכב בעת הנסיעה. החריצים הללו נשחקים עם הזמן, עד שמגיעים למצב שבו הצמיג חלק, מצב שכמובן מסכן את הנוסעים ברכב. לאור זאת, אם החריצים כבר לא מספיק עמוקים עליכם לגשת ולהחליף את הצמיגים שלכם.

שחיקת החריצים

 

פנצ'ר בנסיעה

כאמור, פנצ'ר או תקר הוא דבר שקורה לנו בלי שום התראה מראש. הדרך לזהות אותו היא כאשר הנסיעה שלכם נעשית לפתע לא חלקה, והרכב מבצע קפיצות. במקרה כזה עליכם לחתור כמה שיותר מהר לעצירה מוחלטת של הרכב. כל נסיעה עם הרכב במצב כזה לא רק מסכנת אתכם, אלא גם עלולה לגרום נזק לג'נט – החלק ברכב שעליו הצמיג מולבש.

כמובן, העצירה צריכה להיות במקום בטוח על מנת שתוכלו להחליף את הצמיג ברכב בלי לסכן את עצמכם. ההחלפה היא פעולה שלוקחת זמן מה, ועליכם להיות במקום שבו אתם יכולים לעבוד בצורה בטוחה בסביבת הגלגל, בלי להסתכן בפגיעה של רכב חולף. לאחר העצירה, עליכם להציב משולש אזהרה במרחק של כמה עשרות מטרים מהרכב, כדי להתריע מראש על המיקום שלכם.

 

החלפת צמיג

בחלקו האחורי של הרכב ישנו גלגל רזרבי, ויחד איתו נמצאת בדרך כלל ערכת ההחלפה. הערכה כוללת ג'ק – מנוף הידראולי להרמה של הרכב ומפתח שנועד לפתיחה וסגירה של הברגים. ראשית, עליכם להרים את הרכב כדי שתוכלו לפתוח את הברגים של הצמיג. אם אתם לא מצליחים לבצע את הפתיחה, עליכם לנסות לעמוד על המפתח עד לפתיחה של הברגים.

הפתיחה עלולה לדרוש מכם מאמץ רב, אך עליכם להיזהר. הפעלה של כוח רב מידי עלולה להסתיים בשבירה של הברגים, דבר שיקשה עליכם להחליף גלגל ולהמשיך בנסיעה תקינה. את הברגים עליכם לפתוח בצורה מדורגת, כאשר בכל פעם עליכם לשחרר חלק מההברגה בכל הברגים בהתאמה. התהליך מסתיים כאשר הגלגל כולו ניתן לפירוק, והוא נמצא מחוץ לג'נט.

 

התקנת הצמיג הרזרבי

בשלב הזה עליכם לקחת את הצמיג הרזרבי ולבצע תהליך הפוך לזה של פירוק הגלגל. בסיומו, הצמיג שלכם יהיה מוברג היטב לג'נט ואתם תוכלו להמשיך לנסוע לפחות עד למקום הראשון שבו יחליפו לכם את הצמיג. את הגלגל התקול עליכם להחזיר למקום שבו היה הגלגל הרזרבי. כעת, עליכם להוריד את הרכב חזרה לקרקע, לקפל את הג'ק ולהמשיך בנסיעה.

התקנת הצמיג הרזרבי

 

נסיעה עם צמיג רזרבי

נסיעה עם גלגל רזרבי אפשרית רק למשך כמה עשרות קילומטרים. הצמיג הרזרבי שונה מאשר צמיג רגיל, ולמעשה הוא נשחק מהר מאוד. זו הסיבה שעליכם לגשת במהירות האפשרית להחליף אותו ולא לנסוע איתו יותר מידי. הסיבה לכך נובעת מהמבנה הייחודי של הצמיג הרזרבי שצריך להתאים לשני הצדדים של הרכב, בניגוד לצמיג רגיל שמותאם מראש רק לאחד הצדדים.

 

סגירה מתאימה של הברגים

נקודה שחשוב לשים לב אליה כאשר מחליפים את הצמיג במוסך היא הסגירה של הברגים. בדרך כלל במוסך הברגים נסגרים בעזרת מברגה חשמלית, ועצמת הסגירה שלהם עלולה להקשות עליכם לפתוח אותם בעת הצורך. וודאו שגם לאחר הסגירה של הברגים אתם יכולים לפתוח אותם בכוחות עצמכם, לאור העובדה שבשטח לא תהיה לכם מברגה לפתוח איתה את הצמיגים.

 

כמה יעלה לנו להחליף צמיג

המחיר של ההחלפה תלוי כמובן במידות הצמיגים, בשאלה האם יש מציגים מבצע וכמובן בסוג הצמיגים שאתם צריכים. צמיגי שטח יקרים יותר מאשר צמיגים רגילים, וכמובן שצמיגים שמיוצרים על ידי חברה איכותית יהיו עם תג מחיר גבוה יותר. עם זאת, לאור החשיבות הרבה שיש לצמיגים לא היינו ממליצים לכם לחסוך בכסף עליהם.

כמה יעלה לנו להחליף צמיג

 

שמירה על הצמיגים

מניעה של תקרים היא בלתי אפשרית, אולם שמירה על הצמיגים תוריד את הסיכוי של תקר בהפתעה. הקפידו על לחץ אוויר תקין בצמיגים שלכם, והימנעו מלחץ אוויר גבוה שמגביר את הסיכוי לתקר. בנוסף, הקפידו לא לחשוף את הצמיגים שלכם למזג אוויר קיצוני, בדגש על חום, כיום שלאורך זמן הדבר הזה מוביל לפגיעה בצמיגים.

 

צמיגי טיפטופ

צמיגי טיפטופ הוא עסק מוביל להחלפת צמיגים. בכל מה שנוגע לצמיגים או ג'נטים, הכתובת הראשונה שלכם צריכה להיות צמיגי טיפטופ. בעסק מוחזקים סוגים רבים של צמיגים, וכל בעל רכב יוכל מצוא שם את הצמיגים שמתאימים לרכב שלו במחירים נוחים. כדי שהצמיגים שלכם יחזיקו אצלכם כמה שיותר זמן, אתם צריכים לקנות אותם במקום איכותי, ואת זה תקבלו בטיפטופ.

 

לסיכום

תקר בצמיג הוא דבר מצער, אולם הוא עלול לקרות לנו בלי התראה מראש. במקרה של תקר בצמיג הדבר החשוב ביותר הוא להקפיד על החלפת הצמיג בסביבה בטוחה. עליכם לנסות לעצור במקום בטוח עד כמה שניתן, ובמידה ועצרתם בשולי הכביש הקפידו להציב משולש אזהרה במרחק של כמה עשרות מטרים מהרכב. בסיום התיקון פנו כמה שיותר מהר להחליף את הצמיג הרזרבי בצמיג רגיל.

חשוב להחליף צמיגים באופן קבוע מכיוון שלצמיגים יש תפקיד חיוני בשמירה על ביצועי אחיזה ובלימה. צמיגים בלויים עלולים להגביר את הסיכון להחלקה, במיוחד בתנאים רטובים או חלקלקים, ופוגעים ביכולת השליטה ברכב.

לחץ הצמיגים המומלץ לבטיחות אופטימלית בדרכים ניתן למצוא במדריך ליצרן הרכב או על מדבקה הממוקמת על משקוף דלת צד הנהג או בתוך דלת מילוי הדלק. חיוני לשמור על לחץ האוויר המומלץ בצמיגים מכיוון שצמיגים מופחתים או מנופחים מדי עלולים להשפיע על ההתנהגות, מרחק הבלימה ואורך חיי הצמיג, מה שמוביל לתנאי נהיגה לא בטוחים.

כן, ישנם כללים ספציפיים להצבת צמיגי חורף לבטיחות בדרכים באזורים רבים. באזורים עם אקלים קר או שלג כבד, ייתכן שתהיה חובה להרכיב צמיגי חורף במהלך חודשים או תנאי מזג אוויר ספציפיים. צמיגי חורף מספקים אחיזה וטיפול טובים יותר בטמפרטורות קרות ובתנאי שלג/קרח, משפרים את הבטיחות בדרכים ומפחיתים את הסיכון לתאונות. בישראל פשוט ממליצים לבצע בדיקה שהצמיגים עמידים לחורף.

בנהיגה עם צמיגים חדשים, חשוב לקחת בחשבון כמה טיפים חשובים לבטיחות בדרכים. ראשית, אפשרו תקופת פריצה של כ-804.67 ק"מ  כדי להתרגל לביצועי הצמיגים החדשים. בדוק באופן קבוע את לחץ האוויר בצמיגים, במיוחד במהלך השבועות הראשונים, כדי להבטיח ניפוח מיטבי. היזהר בתנאים רטובים, שכן לצמיגים חדשים עשויים להיות ציפוי משטח חלק שיכול להשפיע על המתיחה. לבסוף, הקפידו על לוח הזמנים המומלץ לסיבוב הצמיגים כדי לשמור על בלאי אחיד ולשפר את הבטיחות בדרכים. בנוסף, תרגול הרגלי נהיגה טובים כגון שמירה על מרחק בטוח, ציות למגבלות המהירות והימנעות מהסחות דעת הוא חיוני לבטיחות הכללית בדרכים.

מאמרים נוספים בנושא
טיפטופ

רוצה פרטים נוספים?

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

חברת צמיגי טיפ טופ מתמחה בייבוא ג'נטים וצמיגים של החברות והמותגים המובילים ממדינות רבות בעולם. בנוסף, מגישה החברה שירות החלפת צמיגים, תיקון צמיגים וכיוון פרונט. על צוות עובדי החברה נמנים אנשי מקצוע מוסמכים לעבודה בתחום הג'נטים, הצמיגים והרכב על ידי משרד התחבורה. לצמיגי טיפ טופ תצוגת ענק של למעלה מ-1000 ג'נטים ומאות צמיגים במטרה לתת לכל לקוח את המענה המדויק עבורו.

עקבו אחרינו
פתח את הצ׳אט
צריך עזרה? 💬
היי 👋
איך אנחנו יכולים לעזור?